Khabarovsk dag 1en 2

27 september 2015 - Khabarovsk, Rusland

Op de trein werd het al duidelijk, 2,5 dagen in deze stad is te lang. "the 1900 guide to the great siberian railway" vermeldde al om niet te lang te blijven in deze stad en schreef toen al dat het leven hier duur was. Dit boek staat niet in mijn bibliotheek en ik las het maar op weg naar deze stad. Niets aan te doen, ik moet het beste er van maken.

Ik stap uit in het enige station van een stad met ongeveer 600.000 zielen en om uit het station te geraken stap je gewoon over nog is twee sporen. Fluisterende taxichauffeurs bieden hun diensten aan, ik loop ze nors voorbij, ik wil eerst een sigaret roken onder een afdak, want in de stromende regen lukt me dat niet.

In deze stad vond ik geen betrouwbare airbnb, dus reserveerde ik bij één van de drie hotels die lonely planet vermeldde als ok en het minst dure voor wat het is. Hotel is ok, ontbijt prima, let's walk.

De Amoer stroomt langs deze stad, een wijdse rivier die me zoals altijd aantrekt. Amoer-Plage is zoiets als St. Annekeplage in zijn tijd van verval, wat nog versterkt wordt door het einde zomerseizoen, dus lege attracties deels al afgebroken.
De promenade is mooi aangelegd, dranghekken voorkomen dat je tegen de waterkant kan lopen, jammer. Ze loopt tot boven in de stad, riante panorama's met de zon die de rivier zilverkleurig maakt, wat toch een van de zichten is wat me altijd vrolijk maakt.

Enkele volledig bakstenen en toch mooie gebouwen behoren tot (wereld?)-erfgoed, een grote groep hell's angels bezet een plein met een historische zuil, het historisch en militair museum is afgesloten wat niet wordt vermeld aan de ingang, toch zit er een vrouw aan de kassa die zegt dat de enkele bezoekers niet binnen mogen en uiteindelijk mogen ze toch de tuin in, daarin staan allemaal militaire tuigen. Ik wist niet dat een katoecha, ook de naam van een wielerploeg, een rijdende raketlanceerder was uit de tweede wereldoorlog.

Is er nog veel te zeggen, neen dat merken jullie wel, de drie boulevards zijn leuk, de Leninplaats erg groot, de drie kerken leuk om te zien en vooral het Victory Monument zeer indrukwekkend. Veel Victory is er niet aan als je honderden namen ziet van gesneuvelde militairen van wereldoorlog II, tot de conflicten in Armenië, Nagorno Karabach en de oorlog Afghanistan.

Ah ja, op zaterdag en zondag is hier achter de hoek van de ulitsa instomnia markt. Gisteren morgen gaf me dat een zeer bekend gevoel, tot ik de prijzen zag van basisproducten, één van de duidelijkste voorbeelden is dat een kilo aardappelen hier 300 rub ofte 4 EUR kost en dit is voor Russen basisvoedsel. Toen begreep ik wat de host in Yekaterinburg vertelde, de Europese sancties doen ons pijn, alles is er wel maar veel duurder dan ooit. In 1900 was vis ook al goedkoop, grote beringzee-krabbenpoten, 850 rub (€ 11,50) per kg is voor mij dan wel goedkoop, voor de Russen weet ik dat niet.

Trouwens deze stad is peperduur, mijn eerste lunch (een redelijk smakend toch klein slaatje en 2 grote koffies) kostte duurder dan het scheren van mijn baard (compleet volgens de regels van de kunst) in de barbershop en dat was 600 rub, nu zie ik er terug fatsoenlijk uit :-) :-) :-)

Morgen vertrek ik naar Vladivostok met trein 352, wagon 7 en terug bed 17, voor een rit van 15 uren. Ik zal blij zijn als ik de Stille Oceaan zie, voel en ruik.

Hoe hoger de treinnummer hoe trager en minder goede service, het zijn gelukkig maar 15 uren...

Ik wens jullie een schitterende superbloed maan, hier is het bewolkt, de maan is nog niet te zien, dus digitaal allemaal lieve groeten.

Rudi

En ja dit was toch eenzaam, dat kan gebeuren als je alleen reist :-)

1. Pia:
    27 september 2015
    Hoi Rudi, iets minder leuk dus. Maar misschien wel te verwachten, na je toch knallende start van deze route?
    En zeker, het wordt natuurlijk allemaal beter.
    Rudi, wij zijn The Great Wall bezocht via Badaling.
    Wij zien de rode maan vannacht rond 4u en het is helder. Mijn foto-apparaat ligt al klaar. Hou je goed en keep on going.
  2. Luc:
    27 september 2015
    Rudy het kan niet altijd kermis zijn. Je start was fijn en boeiend, nu even iets minder maar doorgaan is de boodschap.

Vriendelijke ondersteunende groet,
    Luc
  3. Christel:
    28 september 2015
    Dag Rudi; Wij volgen hier jouw reisverhaal met gretige ogen. Sarah was zelfs teleurgesteld toen ze las dat je niet elke dag verslag uitbrengt van je avonturen ;-) Je beschrijft het allemaal zo dat we de reis van dichtbij kunnen mee-maken.
    Soms ben ik blij als ik de nacht mag werken: ik zal op de eerste rij staan, én wakker zijn om de bloedmaan te kunnen aanschouwen! Hier eens niet bewolkt, dus dat zit helemaal snor!
    Ik wens je nog mooie ontmoetingen en zichten daar in het zeer verre oosten.
    Christel.
  4. Dirk:
    28 september 2015
    Vladivostok kan alleen maar beter zijn dan ,.... en de zee geeft je zowizo altijd een ander veel meer vakantiegevoel dan éénder wat !!