Terug naar huis.

12 oktober 2015 - Beijing, China

Binnen enkele uren stijgt vlucht SU 201 op naar Moskou en daar stap ik over op de vlucht naar Brussel.

Ik verlaat de stad van 9 million bicycles (die nu bijna allemaal gelectrificeerd zijn), de stad van zovele mooie tempels en hypermoderne gebouwen, de stad waar officieel 20 miljoen mensen leven, het zouden er 30 miljoen zijn, de stad die in de feiten nooit echt beschermd is geworden door de Grote Muur en soms met heel veel moeite en miserie steeds naar een nieuwe identiteit groeide, de hoofdstad van keizerrijken en die nu de kern is van een trotse volksrepubliek, die aan de wereld toont wat de leiders en hun volk in hun mars hebben, het is indrukwekkend.

Het enige verplicht aanvoelende nummer van deze reis, heb ik vandaag bezocht. De Grote Muur was in mijn geval geen gezondheidswandelingtje, dit stuk van de Muur vroeg veel energie en soepelheid, die mijn rug echter niet meer heeft. Het was een site die behoorde tot de grotere toeristisch zeer drukke Badalin-site, in dit geval met weinig toeristen, geen kabelbaan, wel zeer de moeite.

Vannacht om 2:30 heb ik me wakker gemaakt om op de twee vluchten een zetel te reserveren aan de buitenkant van linkse rij, zodat ik toch kan recht staan zonder over al of niet slapende passagiers heen te moeten stappen.

Nu nog inpakken, een licht Chinees avondmaal en dan wachten, vliegen, wachten, vliegen en
morgen om 11:10 land ik in Zaventem.

Alhoewel deze reis nog langer mag duren, ben ik blij dat ik jullie allemaal terug zie en hoor.

Jullie zijn dankbare lezers en schrijvers, tot morgen of binnenkort.

Rudi

Om de een of.andere reden, krijg ik geen foto's op het met, die Chinezen toch :-) of.ligt het toch aan mij :-)

1. Mieke:
    Welkom thuis Rudi!!
    Het was een plezier om je te volgen.
    Spreken we weldra/ooit nog eens af?
    Groetjes!!
    Mieke
  2. Erik:
    12 oktober 2015
    Bedankt voor je onderhoudende relaas van deze avontuurlijke tocht.
    Grt en tot in Belgie.
    Erik en Betsy
  3. Buurvrouw Ingrid:
    Dag Rudi,

Het waren fantastische verhalen om te volgen.
    Ik wens je een behouden terugreis en hoop dat je wat kan slapen om de tijd wat sneller te laten verlopen.

Tot vlug,
    Ingrid
  4. Marc:
    Rudi

Spijtig, nu zijn de mooie verhalen gedaan. Zag er steeds naar uit om je vervolg te lezen. Tot in de pomp
  5. Erwin:
    12 oktober 2015
    Dag Rudi, het was een plezier je verhalen te lezen. Goeie terugvluchten en tot volgende week langs de lijn. We hebben onze delegue gemist... Om je toch een goed gevoel te geven bij terugkomst hebben we van 't weekend onze eerste match van 't seizoen gewonnen! Tot binnenkort
  6. Pia:
    12 oktober 2015
    Dit is de reis van je leven. Kostbaar, en om lang na te genieten.
    Hopelijk spreken we nog eens af voor een ontbijt of zo ?
    Kom veilig thuis.
    Lieve groet van je zus
  7. Greet Bogaerts:
    12 oktober 2015
    Moe maar tevreden komt hij naar huis.
    Tot gauw,
    Lieve groet van Sam en Greet
  8. Luc:
    12 oktober 2015
    Ik heb je fantastische ervaring mee mogen beleven. Na het reisverhaal gelezen te hebben is het misschien tijd om je verhaal te horen. We spreken zeker nog eens af in een of ander kroegje.

Luc
  9. Wanda:
    13 oktober 2015
    Welkom terug, Rudi! Het was, zoals anderen al schreven, keer op keer uitkijken naar je verhaal, heerlijk om lezen! Bedankt voor dit kado . Tot binnenkort, aan de lijn, den toog, of waar dan ook. Groetjes, Bart en Wanda
  10. Dave:
    13 oktober 2015
    Welkom thuis Rudi , dank voor mee te mogen genieten van de reis van je leven via je verhalen ... volgende keer zal ik wel meegaan als cameraman en verkopen we dit alles als een documentaire aan de BBC.
  11. Rik holvoet:
    14 oktober 2015
    bedankt, rudi, herrineringen om te koesteren.
  12. Sandra P:
    7 januari 2016
    Hey Rudi, leuke reisverhalen, zo ben ik toch weer iets wijzer over onze komende reis van Moskou naar Peking. Goed om weten dat je bij de grens je visum zo lang kwijt bent, ik zou al beginnen panikeren :-).
    Wij reizen van 19 maart tot 4 april, dus dat wordt kou lijden :-(.
    Hoeveel cash had jij op zak van de 3 munteenheden?
    At jij in de restauratiewagon? Of nam je take-away ;-)?
    Je spendeerde heel wat uren op de trein, stak het je niet wat tegen? Ik las net een artikel dat ze van plan zijn om een hogesnelheidstrein aan te leggen van Moskou naar Peking ;-) lekker vlug, maar de charme is wel weg natuurlijk.

Groeten
    Sandra
  13. Rudi Smis:
    8 januari 2016
    Hey Sandra, dank je wel voor het lezen van mijn verhalen. Wegens te druk zal ik je ten laatste volgende dinsdag antwoorden. Snel nog een tip, als je dit zelf al niet had gevonden, de
    trailblazergids is voor de treinreis zeer volledig en biedt meer info dan de lonely Planet (althans volgens andere westerse reizigers en de enkele Engelssprekende Russen). De gids wordt per post bezorgd, daarom de tip.

Met vriendelijke groeten,

14. Sandra P:
    9 januari 2016
    Hey Rudi, alvast bedankt voor de tip. Heb het boek ondertussen besteld.

Groetjes
    Sandra