Het Doel Ligt In De Weg

12 september 2015 - Antwerpen, België

Welkom op mijn reisblog bij Reislogger! Ik ga deze website gebruiken om iedereen op de hoogte te houden van mijn reis. Kom dus snel een keertje terug voor de nieuwste reisverhalen en foto’s. Wil je gemakkelijk op de hoogte blijven van mijn belevenissen? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst!

Met deze gedachte vertrek ik binnen een paar uur naar Moskou om dan maandagavond met de trein te vertrekken.  Deze gedachte is de base-line van een mooi project voor jongeren in de bijzondere jeugdzorg dat ik zelf mee opstartte.

Ongeveer negen maanden geleden besliste ik om te reizen met de Transsiberische Expres.  Ér was één ding zeker, nl. Vladivostok bezoeken, het (voor mij meest bereikbare) oostelijke punt van het Euraziatisch supercontinent.

Ondertussen heb ik begrepen dat er niet één Trans-Siberische is.  Er zijn vier routes, deze reis volgt twee routes, de Trans-Siberische Expres rijdt van Moskou naar Vladivostok en de Trans-Mongolië Expres rijdt van Moskou naar Beijing.

Enkele figures and facts.  De treinreis telt 16.038 km en duurt volgens de tabellen 267:18 uren, de trein rijdt dus gemiddeld 60 km per uur.   De afstand is langer dan de gemiddelde zgn. Trans-Siberische rit, omdat ik reis naar Vladivostok en uiteraard terug naar Ulan-Ude moet rijden.  De trein rijdt van Moskou naar Vladivostok door 7 tijdszones (Moskou = Antwerpse Tijd +1 en Vladivostok = AT +8).

Ik reis in 2e klasse, in een KUPE waarin vier personen leven en slapen en ben een maand onderweg.

In die maand bezoek ik Moskou, Yekaterinburg, Irkutsk, Khabarovsk, Vladivostok, Ulan-Ude, Ulaanbaatar (de hoofdstad van Mongolië) en Beijing.  In elke stad verblijf ik ongeveer 2 dagen, in Beijing wordt het een citytrip van 4 dagen, slapen bij lokale mensen (airbnb) en 1 x een hotel (Khabarovsk).

De treinticketten kocht ik bij Real Russia, het enige reisbureau dat probleemloos en in prima overleg (en met zeer goede kennis ter zake) de treinreis tot in Vladivostok plande en daarbij nog zeer betaalbaar is.

Ik dank iedereen voor alle hulp, steun en goede raad die jullie me gaven.  Het is al lang geleden dat ik alleen reisde, dus alle praktische en andere hulp, alle goede raad waren meer dan welkom.

En ja, ik zal voorzichtig zijn en wil gezond terugkomen.