Moskou dag 1 en 2

14 september 2015 - Moskou, Rusland

Moskou is een te gekke stad.  Tegenover 1978 is ze gelukkig en logischerwijze volledig veranderd, open, aangenaam om te wandelen, mensen voelen zich veilig, bewoners hebben het blijkbaar naar hun zin, je kan alle dagen tot 22 uur winkelen, ook in de poep sjieke Gucci en cs.  Op zondag genieten de bewoners van een wandeling langs de rivier, kinderen spelen in de parken en leren rollerscaten, hetgeen ook volwassenen doen als ze geen yoga leren in het park...

In het grote appartementengebouw deel ik een appartementje met een 30 jarige Braziliaanse veehouder, We hebben allebei een aparte kamer, We komen goed overeen, vanavond aten we samen met de huurder van dit optrekje in een jazzclubje, volledig ingericht in oude Russische communistische stijl, aangenaam aangevuld met wat sfeerverlichting.  Deze blok is een van de zgn. seven sisters, zeven wolkenkrabbers die Stalin liet bouwen als reactie op New York.  Dit is een van de twee blokken waar gewone stervelingen kunnen binnenkomen.  Ik werd dus wat geïmporteerd door het gebouw en zijn historisch belang. Deze bewoners kregen de appartementen omdat zij belangrijke dingen hebben gedaan voor moedertje Rusland.  Zo woont hier de dochter van een van de eerste Russische atoomgeleerden, de familie van een beroemde balletdanseres...

Volgens de liftknopjes zijn er 18 verdiepingen, in de praktijk zijn er 19.  Dat 19e is niet bereikbaar, de FSB zou er kantoren hebben en als je voor de grap vraagt, met de offline vertaling van Google translate, of je 19e verdieping kan bezoeken, kijkt de oude conciërge wat meewarig en schudt overtuigd neen.  Wie weet is zijzelf ook deel van een stadslegende.

voor de volledigheid, het erfrecht speelt in dit gebouw, het appartement blijft altijd in de familie.

Toch nog enkele opvallende dingen, voor talrijke kapellen en kerken bidden publiekelijk mensen, ik zag een moeder haar zoontje een orthodox kruisteken leren maken, het Rode plein was veranderd in een soort kerstmarktachtig gedoe omdat er een militaire taptoe werd georganiseerd en de eerbiedwaardige tombe van Lenin was afgezet met wat krakkemikkige herassen, van het type dat de sfinks niet wenst te gebruiken en zelfs de beroemde erewacht van en voor Lenin moest verdwijnen voor al dit vooral commerciële gedoe, toch wel shocking, minstens 3 soorten politie in grote getallen aanwezig want hoe houdt de overheid anders de bevolking dronkaards, hooligans etc. in toom en dit volgens de eigenlijke bewoner van het appartement, het massale aantal bmws, audis, Ferrari en diens meer die over de vier tot zes banen brede stadsboulevards racen aan een rotsnelheid, enkele cafe- en eethuizenketens zijn 24 op 24 open,  veel politieagenten zijn echt jonge gastjes... ondanks dat I love this city.

voor de Russen en de buitenlanders die hier werken, zoals de eigenaar van het appartement, slaat de financiële crisis keihard toe, tot voor  een paar maanden geleden was een roebel 23 eur waarom, nu nog 13, dat zegt genoeg, voor de gewone Russen wordt het leven ook dag per dag moeilijker.

Met mij gaat het prima, Gisteravond hebben we op een draf je de krimoorlogen, het communisme, de neergang van de Braziliaanse -ondertussen zeer corrupte- linkse regering en het kapitalisme dat mensen, natuur en ondernemerschap kapot maakt, uit de doeken gedaan.  daarna zijn de Turkse en Braziliaanse man nog uitgegaan.  ik ben gaan slapen...

morgen wordt het serieus, gedaan met oeverloos lullen, genieten van warme douches, scrambled eggs als ontbijt...  Morgen treintickets ophalen, nog wat fruit en groente scoren wat geen sinecure is, een Russische simkaart kopen terug inpakken en proberen om er wat systeem in te brengen, ik zie wel... Overal ligt vanalles in mijn kamer, vuil goed, draden voor electronica, rekeningtjes, tabak, Metro kaart etc... dus veel werk morgen en ik moet nu ook niet overdrijven, ik ga niet op een paar dagen tijd de ordelijkheid zelve worden en daarbij wil ik dat wel.   Enfin om 23.05 u vertrekt de trein, dan begin ik er echt aan

Het gaat jullie allemaal goed, prettige werkweek en doe Bart DW een muur rond zichzelf bouwen.

Rudi

ps ik heb een azerty toetsenbord dat functioneert als een qwertybord en ik weet niet hoe dit te veranderen vandaar dat ik enkel punten en commas kan schrijven en voor de rest geen emoticons kan toevoegen, laat staan draf je in een woord kan schrijven